Friday, 29 October 2010

Cerita-Cerita Jordan

"Askm Ahmad..mama bca msg ahmad dgn rasa terharu...mama x leh nak tulis..sebab selalu jek sebak rasa..bila ingat Ahmad..Mama rindu sgt kat Ahmad... dan jgak x de masa nak tulis..bnyak kerja kat umah. keep on writing..mama tetap bca..mcm Aya kata..mama n abah r silent readers"

Barangkali ayat-ayat penuh kasih sayang di atas lah memberi dorongan kuat untuk terus menulis di sini.
siapa tak tersentuh bila ibu sendiri meluahkan perasaan kan? :)

+ + +

Cerita-Cerita Jordan.

  • Syukur, buat pertama kalinya semalam dapat merasai nikmat  25 jam satu hari. Syukur juga kerana semalam sempat berjalan-jalan di syari' jameah ( lbh kurang pekan lah) pukul 2 pagi menemani kawan saya yang kelaparan. Terkejut bila melihat orang arab rancak membuat hal masing masing. Yang bisnes terus berbisnes, yang kanak-kanak bersuka ria bermain bola di tepi jalan. Yang wanita pula seronok menyoping dengan aman walaupun tanpa muraqib. Sementara bangsa melayu semuanya sedang berehat atau lena di rumah kecuali saya dan kawan saya yang tiba-tiba lapar di tengah kesejukan malam
  • Tak dapat dinafikan, di sinilah buat pertama kalinya saya dapat rasai suasana pembudayaan ilmu. Sampai saya sendiri secara automatic tiba-tiba menjadi rajin menelaah kitab-kitab ulama'. Namun, saya perlu beringat2 pesanan sahabat saya : "sibuk-sibuk berenang di lautan ilmu, siapa yang mahu membangkitkan umat yang kian melarat? "  Aiwah, memang perlu menilai betul di mana prioriti.
  • Alhamdulillah, sudah 2 minggu menikmati nikmat kuliah, selepas lebih 3 minggu lewat daftar atas masalah yuran. Jumlah bab yg ketinggalan memang menakutkan. Dan yang paling 'seronok', minggu depan akan bermulanya exam pertama. Subhanallah. Doakan ya~
  • Sampai sekarang, sahabat palestin (yg diceritakan sblm ini) masih menelefon saya setiap pagi. Hampir sebulan berlangsungnya 'pertandingan' ini, masih saya tak dapat mendahului matanya.  Dan setakat ini, saya kira inilah salah satu cara yang paling praktikal untuk bangun awal subuh. Sebab apa? kalian cuba lah sendiri. Insya Allah akan dapat rasai kemujarabannya, dengan Izin Allah.
  • Pernah satu hari saya masak nasi goreng buat rakan-rakan serumah untuk iftar. Tapi pada hari itu saya iftar di tempat lain. Alangkah bahagianya saat saya pulang ke rumah melihat tiada sedikitpun sisa nasi goreng yang dimasak tadi. 
  • Selang beberapa hari, salah seorang rakan serumah saya memberitahu perlahan2 penuh serba salah setelah berkali-kali ditanya tentang nasi saya tu : 
"sebenarnya,, kiterang buang nasi tu..masin sangat !"
  • Jujurnya, sedikitpun saya tak terguris mendengar khabar itu. Yang dirasai adalah kemanisan ukhuwwah fillah yang tak terhingga. Ya, rakan-rakan serumah saya sangat-sangat baik & seboleh2nya taknak saya tahu bahawa nasi goreng saya masin ! :))

7 comments:

ummufateh

ahmad ahmad, buat cik ica gelak pagi2 ni... subhanallah, lucu banget

Thaaqhib Mohammed

nice the nasik

Ahmad ibnu Khairuddin

ummufateh:
subhanallah,, mck ica dtg r sini lg.
teringin banget nak mck ica bwk amad jumpe tok guru/syeikh2 mck ica dulu2..

ustThaaqhib:
the nasik cume ade kt sini je.
ahlan bik :)

+akufobia+

nak try nasi yang nta buat tu boleh?hee.

-IBNU ROSLAN-

Akhirnya...

kalu rasa nak makan nasi best..datang la rumah ana.. =)

uswah

hahahha...uswah dah agak dah!! kalau habis licin tuh mesti ade something wrong! ahahhahaha

ibnkhair

akufobia-
boleh2..tp jgn fobia sudah.. :)

ibnroslan-
umah korang ade lepasan diploma culinary boleh la..smlm baru tuntut ilmu dr die .hehe

uswah-
ceh, festime kot tak jd. selama ni sedap je.. :D

  © Blogger template 'Portrait' by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP