Tuesday, 19 October 2010

Insan Beralasan : Tipu Diri Sendiri.

"weih, camne ni,, aku ada syok ngan sorang akhawat ni lah.. "

"solehah tak? cun ke tak? hehe"

"eh, mestilah solehah..lawa pulak tu.."

"camne kau boleh kenal dia?"

"hari tu dia tegur aku. tanya khabar. tanya pelajaran. tanya itu ini"

"solehah ke tu?"

"erk"

"kadang-kadang 'akhawat' tu bukannya nak isi, tapi nak komunikasi"

+ + + 

"mana kau pergi ? tak nampak pun subuh kat masjid" 

tegur sahabat saya, bangsa palestin.

"errk, pagi tadi subuh kat rumah je..liat nak bangun. Sejuk sangat !" 

sambil beralasan saya tersengih.

"okay esok aku call kau sebelum dan selepas azan subuh"

"aiwah.."

Mulai hari itu, kami mula bersaing satu sama lain. Siapa bangun dulu, kena call dulu.
Betapa hebatnya bangsa palestin ini, belum pun cukup satu minggu, dengan mudahnya beliau telah menewaskan saya 5-1. Bermakna hanya sekali saja daripada 6 hari saya berjaya bangun lebih awal dan call beliau dulu.

+ + +

"Syeikh, macam mana ni..nak kuasai ilmu syariah,dah la tak faham apa2 pensyarah cakap dalam kuliah. pastu nak komit program-program tarbiyah lagi"

"Jadi?"

"Yela..camna nak excellent dua-dua sekaligus? "

"Fokus pada dua-dua tu je. kan mudah." 

Dengan mudah senior saya memberi pencerahan.

Alhamdulillah

*P/s : Banyak benda yg nampak rumit, tapi hakikatnya simple saja penyelesaiannya. Cuma kita je yang banyak sangat alasan.

Nak atau tidak,
tu saja.

5 comments:

Ibnu Roslan

3 Situasi- Benar-benar terkena batang hidung sendiri... huhu~ =(

*thankz for sharing~ =)

kakakmu

2nd situation: oh pandai plak ko bangun awal ye kat sane! alhamdulillah!! lenkali kat umah mama pun kene bangun kejut sume orang! hahaha

ibnkhair

ammar- afwan..

kakakku-
hehe. tgk la nnt.. lagi 4 tahun kot baru boleh kejut korang sume. T_T

Anonymous

heh..

hood@sunny

sabar ikhlas redha~

  © Blogger template 'Portrait' by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP