Thursday, 2 September 2010

Salam Perantauan : Selamat Berjuang Sahabat !

Ramadhan ini, Lebih separuh dari sahabat se-stam saya telah berangkat jauh ke bumi anbiya', Mesir.


Perasaan saya, takyah cerita lebih-lebihlah. Lagi-lagi bila baru dapat beberapa berita dan cerita dari mereka via email. Memang perasaan bercampur baur. Sedih pilu terharu sudah pastilah. Cemburu Malahan.


+ + +

Walaupun saya tak yakin sahabat-sahabat saya itu akan membaca blog ini (kerana faktor internet tiada, juga mereka sangat khusyu' dengan ibadah Ramadhan mereka), saya tetap ingin menulis entri ini khusus buat mereka. Tak lain tak bukan kerana Ukhuwwah Fillah.




Sahabat-sahabat stam 2009 . Terbang bersama rombongan mumtaz.


Sungguh, sangat-sangat saya bangga dengan mereka.
Semuanya pelajar hebat-hebat lagi mantap belaka. 
Kalangan mereka, ada yang straight A's SPMnya. Kalangan mereka, ada yang lepasan sekolah sekolah Hebat, SBP dan sebagainya. Kalangan mereka ada yang punyai bakat sedia ada yang sangat berpotensi untuk terledak tak lama lagi.
Kalangan mereka ada yang menanam azam untuk menjadi Engineer, Doktor, Bisnesman dan sebagainya.
Tak lupa juga, ada kalangan mereka yang punyai minat mendalam dalam dunia motosikal. Entah motor canggih jenis apa yg dia sudah beli, saya tak pasti.



Aiman zamani. Sahabat serumah di Ipoh
Terbang sorang2 bersama rombongan Negeri Sembilan


Namun, mereka sudah lari dari kebiasaan. Jauh berbeza dari orang kebanyakan. Melawan arus perdana dengan arus perjuangan.
Dengan diri mereka yang serba hebat itu, mereka semuanya memilih untuk ke Bumi Mesir. Menimba ilmu di Al-Azhar Universiti sekaligus mengutip sebanyak-banyaknya mutiara berharga di sana.
Ya, mereka telah memilih untuk ke Mesir. Mendalami ilmu Agama.


Sungguh saya sangat bersyukur punyai sahabat seperti mereka. 


 "Man yuridillahu bihi khoiron yufaqqih hu fiddin"
(Barangsiapa yg dkehendaki kebaikan oleh Allah, maka ia akan difahamkan dalam agamanya)
-mafhum Hadith-


Selamat berjuang Sahabat. 
Teruskan istiqamah, niat kerana Allah.


p/s : ops, Jom pulun2 habis habisan Beramal. tingga seminggu saja lagi ~

2 comments:

Anonymous

alamak amad, trharunya... bila bleh jmpa nta lgi... habib n hazrin

ibnkhair

ceh.
taun dpn insyaAllah (kalau kome sudi sponsor tiket jordan-mesir pg blk)

  © Blogger template 'Portrait' by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP