Tuesday, 21 September 2010

Khabaran Jordan

Syukur tak terhingga. Akhirnya Al-Muqtadir menaqdirkan juga saya ke sini.
Sungguh, debaran hati yang menyelubungi selama ini hilang sama sekal.

Entri kali ini, cuma santai-santai aja. hanya untuk berkongsi² pengalaman buat keluarga dan sahabat-sahabat tercinta semuanya. Harapnya, kerinduan kita semua terubat lah juga

+ + +

Kucupan terakhir buat ayahanda & ibunda tercinta. 
Insya Allah anakandamu akan terus berjuang 
  • Kurang lebih jam 9.30am waktu jordan, dengan bermuka tebal menumpang flight JPA, alhmdulillah Allah izinkan juga menjejakkan kaki pertama kali di bumi anbiya'. Matahari terik memancar tapi angin sejuk saja meniup sepoi2 bahasa. ( jakun sebenarnya :) 
  • "feh, kat sini susah betul nak tengok perempuan yang tak cun !"  luah kawan saya. Secara Jujurnya, saya pun setuju sgt² dengannya. Memang perlu mujahadah yang tinggi kalau jalan2 di luar. Manifestasinya, alhamdulillah kami dah pakat sama2 untuk istiqamah berpuasa. Ikut sunnah kan. *di sini baru betul-betul terasa kepentingan berpuasa :) 
  • Solat isya' pertama saya di Masjid di sini, telah diimamkan oleh Syeikh Ma'mun. Seorang ulama' hebat di Uni yarmouk dalam bidang qiraat dan syariah. Saya yang langsung tak kenal beliau, dengan selambernya, terus jumpa beliau selepas solat lalu menegur kesilapan yang dibacanya tadi dalam surah ali imran. Tapi akhirnya saya pula yang ditegur dan dinasihat macam-macam panjang lebar.  
  • Rupanya, apa yang dibacanya dalam solat benar belaka tanpa salah, cuma saya saja yang jahil dengan ilmu-ilmu qiraat yang bermacam-macam tu. T_T. Satu lagi cabaran hebat buat saya di sini~ Masha Allah. 
  • Tak terhingga gembira saya hari ni bila dapat menukar bidang pengajian. Insya Allah, saya akan tukar bidang pengajian saya dari ekonomi & perbankan islam ke bidang Syariah- Fiqh dan Usul. SyukurSemuanya terjadi tanpa diduga. Semalam baru dapat kata putus dari pihak penaja dan beliau pun turut menyokong hebat. Alhamdulillah ada-ada saja benda2 diluar jangkaan berlaku. Memang Allah banyak membantu !
  • Hari ini bermulanya exam bahasa untuk semua pelajar tahun 1 Uni Yarmouk. Alhamdulillah semua berjalan lancar walaupun banyak je yang tak faham. Satu cabaran buat saya selepas ni supaya terus bersungguh2 selepas setahun tinggalkan bahasa arab.
erm, saya rasa 6 point saja dah cukup kot. Nak tahu lebih, jom ziarah jordan !
Alhamdulillah saya tak menyesal ke sini.. Alhamdulillah. Innal hamda lillah..

Wassalamualaikum.

15 comments:

uswah le

amboi mad!! sampai2 je terus ade point pasal pempuan cantik!! sabo jela!! blajo rajin2.. dah nak abes blajo karang pinang la anak syeikh jordan mana2.. hahahaha

IMJ_sensei

haha..
siap sound imam tu y best..
kn dh kne bertubi2..

emir.abu.khalil

don't forget me here, when you're there.

muna khaider

a very deep lesson there.. baguslah berani tanya, that's what u're supposed to do when u're in doubt.. terus tanya.. jgn biar su'u zhon dlm diri.. kan dpt ilmu baru :D mabruk

and seconding uswah.. ewah2~ puasa la banyak2 hari yek!

Mr.F

Semoga Berjaya!

Fahmi Bahrudin

mabruk akh... selamat berjuang di bumi syam (jordan)..hurmm tertarik bila dengar pihak penaja anta kasik tukar cos.. mashaAllah..

ibnkhair

uswah :
hehe.saje je la. lgpun susah nak pinang derang.. kene stand by 10,000JD / rm50000 utk mahar dia. (senior yg citer)
*doakan amad istiqamah.

sifu IMJ :
mana ada sound. cuma cakap baik2 je..dia pun baik2 je. :)

EmirAbuKhalil :
insya Allah..mana mungkin sahabat baik dilupakan. Doakan supaya dikekalkan~

munah :
alhmdulillah. thanks a lot sis..

Mr F:
ameen! syukran Mr.F !

Fahmi :
syukran fahmi..
alhamdulillah,, ana pun tak sangka dpt tukar ke bidang yg mmg dicintai ni. Wallahu Khairul Makirin.
doakan sll ye.. :)

schml-kanzen

salam amad.

alhamdulillah. gembira membaca khabar yg sgt baik.

tahniah dapat menjejakkan kaki ke bumi Syam. Bumi yang diberkati.

tahniah dapat tukar bidang ke Fiqh wa Usuluhu. boleh banyak belajar dgn amad nnt.

rindu nak ke Syam .. rindu utk ke Palestin.

insyaAllah. tanam azam dan niat. ambil sebanyak mungkin mutiara utk dibawa ke malaysia.

salam dari bumi Musa.
saudaramu.

ibnkhair

wslm tame.
alhmdulillah.alhamdulillah..

syukur sgt dpt tukar ke bidang ni. boleh amad talaqqi ngn tame nnt.

rindu ke palestin jgk.lagi2 bila borak2 ngn orang palestin kat sini.
borak2 ngn derang je dah boleh bangkit 'ruh' jihad. hehe

kheir insya ALlah. syukran atas nasihat n sokongan selama ni.

salam dr Bumi syam.
:) :) :)

Abu Huzaifah

Assalamualaikum.Selamat belajar..teruskan perjuangan menuntut ilmu di bumi Anbia'.Ana bekas khirrij Jami'ah al-Bayt,Mafraq tahun 2000.Manfaatkan masa muda dengan belajar sepenuhnya.Timbalah pengalaman sebanyak mukim sebelum memasuki 'universiti kehidupan' sebagai daie' ila Allah.drp Abu Huzaifah(http://bicara-hamba.blogspot.com)

reza armanda

wah...akhirnya sampai ljuga antum ke tanah arab Mad...^^
walaupun belum ke Mesir sesuai dengan azzam antum, tapi Jordan hanya sejengkal jaraknya dengan Mesir. Tak apalah...
Yang penting tetep di jalur yang sama untuk jadi ulama fiqh...^^

Ahmad ibnu Khairuddin

abu huzaifah:
waalaikumussalam. syukran ustaz. salam ta'aruf. doakan selalu kami di sini..

mas reza:
alhamdulillah.
Wallahu khairul makiriin~
insya Allah.Ameen..syukran mas atas sokongan padu :D

+akufobia+

lalala.puasapuasapuasa.ololo.jom futsal.hee.

Nu'man

tahniah.. insyaAllah hujung thn ni ana 'mgkn'mlwt ke sana. ilal liqa'

ibnkhair

akfobia:
jom~

nu'man:
syukran nu'man..
aiwah..ahlan bika ya nu'man
ilalliqa' maassalamah.. :D

  © Blogger template 'Portrait' by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP