Monday, 1 February 2010

KOBANNA : Nikmat dan Ujian

Konvensyen Pemikiran Hasan Al-Banna (KOBANNA) dalam melakar Agenda Bangsa @ Uniten Putrjaya.

Alhamdulillah, sambil berkonvensyen di putrajaya, sempat saya bertemu dengan sahabat-sahabat seperjuangan yang kini semuanya berada jauh dari selatan.
Tambah seronok bila ramai kenalan saya yang selama ini hanya pernah berhubung melalui internet, akhirnya di dipertemukan buat pertama kali di kobanna. Antaranya ialah Emir.Abu.Khalil yang sebelum ini banyak saya temui nicknamenya ini di merata blog dan website juga facebook. Sangat peramah orangnya.


Guru-guru lama saya yang turut menyertai cukup mengharukan saya kerana terlalu banyak nostalgia pahit manis bersamanya. Lagi-lagi bila bersua dengan guru saya yang pernah memarahi saya ketika form 5 dulu. Selepas kejadian itu, saya tak sempat nak bermesra/berborak panjang dengannya (atas alasan yang 'baik' : byk urusan lain lebih utama dan sibuk study :).
Hinggalah hampir 2 tahun berlalu, saya dan beliau akhirnya diketemukan Al-Jami' dan saling beramah mesra bergelak ketawa. :D
Subhanallah, Inilah ni'mat besar yang diberikanNya
Nabi Sulaiman bila dpt ni'mat yang amat besar, baginda berkata : " Ini adalah kurniaan Tuhanku, untuk mengujiku samada aku syukur atau kufur "

Ustaz Fauzi dengan gaya yang sempoi2 aja.. :)
Beliau merupakan antara warden terawal di SMIHira' Jeram.
Moga moga saya dan sahabat-sahabat saya semua terus kekal bersyukur atas nikmat yang besar ini, Ukhuwwah.

+ + + + + + + +


Beberapa Jam selepas kobanna, hati saya yang sedang gembira kepuasan hasil kobanna tiba-tiba berubah.
Memang tak menduga, beberapa kenalan senegeri yang baru saja bergambar sama-sama sblm berpisah parah akibat kemalangan pulang dari kobanna.
Dalam talian telefon sejurus selepas kemalangan, sahabat saya hanya mampu menangis tak mampu berkata apa2 maka suasana hiruk pikuk yg kedengaran menjadi gambaran kpd saya apa sebernarnya yang sedang berlaku. Beliau ketika itu melihat dengan mata kepalanya sendiri sahabat-sahabat lain sedang parah. Ada yang masih tersepit di kereta, ada yang hancur jarinya, ada yang terpelanting dan parah kepalanya. Semua itu di depan matanya sendiri. Sungguh, saya tak pernah lagi mengalami kondisi sedemikian. Na'uzubillah.

Sudah Pasti, Allah maha berkuasa atas segala sesuatu. Daripada gembira, tak susah bagi Al-Qadir untuk mengubahnya menjadi Sedih. Dan begitu sebaliknya. Dari situ, saya lebih memahami, hakikat yang tersirat disebalik "Innalillah wa inna ilaihi Rajiuun" ...
Ya, tak ada tempat lain untuk kita kembali. Kecuali kpd-Nya.
Setinggi permohonan saya tak segan meminta saudara semua mendoakan sahabat-sahabat saya ini.

*p/s : Tentang kemalangan, diberitakan dari slh seorang mangsa kpd saya, tayar kereta yang dinaiki pecah lalu kereta hilang kawalan. Kemudian kereta berpusing2 dan terbalik. Pemandu kereta (Dr. Yazid )pd awalnya tersepit dan skrg masih di wad. seorang mangsa yg lain baru jalani pembedahan semalam dan jarinya terpaksa dipotong.

* kredit pada cameraman atas gambar yg diambil...

4 comments:

emir.abu.khalil

subhanAllahi wabihamdih, subhanAllahil 'Azim...

enta ni memuji lebih-lebih. ana adalah manusia biasa seperti enta juga. dan kita punya fikrah, dan kita bergerak di atas fikrah kita. dan orang yang mempunyai fikrah tentu tidak sama pembawaannya dari orang biasa.

semoga ikhwan kita semuanya selamat, dipermudahkan Allah, ditabahkan hati mereka, tetap tsabat di atas jalan ini.

syababqawi

suara hati yang bergema di mega...

ibnkhair

[2emir.abu.khalil]
tak berniat nak puji lebih2 pun :)

Allahumma Ameen..

[2syababqawi]
Dengan izin Allah yang Maha Perkasa.

AmirSyafiq

pergh, ramainy

  © Blogger template 'Portrait' by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP