Tuesday, 23 February 2010

Fiqh Bekerja

Jangan risaulah. Kelibat tajuk je macam hebat, tapi saya tak berniat tulis berat² setanding 'Fiqh Aulawiyat' 'Fiqh Zakat' hasil kajian Qardhawi ulama' terhormat. 
Namun, saya sedar saya perlu berkongsi apa yang sudah melekat sebagai ubat buat umat yang kian melarat.
+ + + + +
Daripada sering mengelak dan tak pernah bercita² menjadi imam, percaya atau tidak,
kini hampir masuk bulan ke-4 saya berkhidmat sbg imam dan guru di sebuah masjid yang cukup tersohor di johor bahru ini-Masjid yang pernah merangkul anugerah masjid Hadhari peringkat kebangsaan masa zaman Pak Lah dulu. 


Dengan pengalaman singkat ini, dapatlah saya kongsikan sedikit sebanyak perkara yang memberi saya beberapa fiqh/kefahaman yang jitu sebagai bekalan untuk saya dan saudara semua.

~ ~ ~

1. Hari pertama bekerja, saya sudah disediakan bilik dan pejabat yang selesa lagi lengkap dengan segala kemudahan meja kerusi ,air-cond, peti sejuk, internet dan macam² lagi. Namun semuanya tak mampu menyamankan hati yang terkenang murabbi² selama ini.  Saya terkenang seorang muallim saya dulu yang berjawatan tinggi, tetapi beliau sendiri yang mengangkat kerusi mejanya masuk ke pejabat yang dhoif.

Saya terkenang muallim muallimah saya yang belajar tinggi-tinggi, ada sampai ke USA, Jordan, UK, dan Mesir, tapi sanggup mengetepikan tawaran hebat di luar demi kepentingan kami di sekolah ceruk kampung Jeram(Hira') mahupun Kg maju Jaya itu (sekolah hidayah). Gaji pula, lebih kurang dengan gaji saya sekarang, sedangkan mereka jauh lebih berilmu dan berkelulusan tinggi.

Saya cukup tersentuh melihat mereka tetap istiqamah berkorban samapai sekarang. Rumah masih kecil tak besar, tak juga pindah2 walaupun anak semakin ramai. Ada yang sudah hampir 20 tahun menjadi guru, baru mampu beli Avanza.

Saya tabik kehalusan didikan mereka. Mereka didik saya untuk berkorban bukan dengan kata-kata.
Tapi didik dengan cara mempamerkan diri mereka sendiri sebagai model orang yang berkorban.


 ~ ~ ~
2.  Sebelum saya keluar dari bilik imam bagi mengimamkan solat isya' buat kali pertama, badan terasa sangat sejuk walaupun kipas dan aircond awal² lagi sudah dimatikan. Denyutan jantung pula laju bukan main.
Mujur sebelum iqamah dilaungkan, imam besar masjid sempat menjenguk saya di bilik imam.
Melihatkan saya yang gementar dan asik merungut kecuakan dek memikirkan jemaah yang mantap dibelakang -doktor, pak arab, orang jabatan agama dll- beliau dengan serius bersuara dengan tegas :

"Buat apa nak fikir orang² belakang. Fikir yang dihadapan kamu tu. Allah !"

Nah, sejak dari peristiwa itu, saya sudah tak berani merungut kecuakan. Gemuruh di hati serta merta lenyap.
Saya percaya itulah hakikat bagi setiap perbuatan kita. Tidak boleh tidak mesti Ihsan.
Ihsan dikatakan ''kita menyembah Allah seolah-olah kita melihat-Nya. Maka jika kita tak melihatnya, Sesungguhnya Allah melihat kita  '"

Saya yakin, kalau kita ihsan sentiasa, manusia kesemuanya tak mampu menggugat kita.
Cuba bayangkan kita bekerja untuk Sultan Johor sebagai pembancuh teh. adakah logik kita tergugat dengan tukang masak sultan yang mengatakan teh kita tak sedap, sedangkan sultan sangat suka akan teh kita itu? Apatah lagi bila sultan melihat karenah kita dan tukang masak waktu itu. Pasti kita langsung tidak hiraukan tukang masak itu,  takde masa kita nak menjawab dan melayannya.

Begitu juga dalam melakukan sebarang perkara sekalipun. Memungut sampah di tengah shopping mall, mengajak kawan pergi masjid, bekerja sbg cleaner di pasar, mengucap dihadapan majlis. Kalau ketika itu di fikiran kita hanya mengingati dan fokus pada-Nya, insya Allah kita takkan terkesan dengan karenah negatif dan segala pangkat manusia.
hmm, hanya contoh simple je. Budak-budak pun rasanya bisa faham dan amati sedikit sebanyak konsep ihsan ini sedari kecil.

~ ~ ~
3. Gaji pertama saya, saya gunakan untuk membeli kasut futsal adidas dan kek sebagai penghargaan buat mak ayah saya yang tak terbalas jasanya. Malangnya selang beberapa hari, separuh dari gaji pertama saya hilang. Tercicir barangkali. Perasaan waktu itu macam biasalah, bercampur baur dibuatnya. Umpama jutawan kehilangan lamborghini sebiji. (sesuailah kiasannya dengan saya yang bergaji sedikit kehilangan ratusan ringgit)

Sejak kehilangan besar itu, saya semakin faham mengapa setiap kali ada ayat fasal rezeki dalam quran, Allah memberi arahan untuk menginfaqkannya. Saya pasti, tidak ada perkara yang lebih utama selepas peroleh rezeki, melainkan kita sentiasa berfikir untuk menginfaqkannya. Takde lah asyik fikir kasut adidas, iphone, dslr dan macam² lagi.
"Hai Orang-orang beriman, janganlah hartamu dan anak-anakmu melalaikan kamu dari mengingati Allah. Barangsiapa yang berbuat demikian maka mereka itulah orang-orang yang merugi."(al-munafiqun:9)

Allah telah tampilkan contoh realistik pada saya. Akibat saya 'ter'lupa untuk infaq sedikit wang dari gaji pertama kerana sibuk dahulukan kasut adidas, Dia menaqdirkan ratusan ringgi saya hilang begitu saja.

Saya dapat rasai seolah-olah Ar-Razzaq mahu menegur saya "Aku bagi Kau duit bukan saje², tapi untuk diinfaqkan !"


Saya cukup terkesan dengan seorang sahabat sekelas di STAM dulu. Bila ditanya tentang gaji pertamanya, beliau jawab : "dah habis..guna untuk program"
Juga terharu melihat kenalan officer di masjid ini. Pernah satu hari, RM500nya habis diinfaqkan. Padahal gajinya kurang daripada saya.

Dari situasi yang berlaku ini, saya cuba sedaya boleh menanam dalam jiwa saya: Ar-Razzaq kurniakan rezeki pada kita, untuk diinfaqkan. Ini tujuan utama.
Bak kata ulama', Inilah antara cara bagaimana ingin hidup dengan nama Ar-Razzaq.

Bismika ya Razzaq nahya !

3 comments:

MOHD ZUL FAHMI MD BAHRUDIN

pengalaman anta sangat best...
moga2 dpt lebih banyak pengalaman utk dikongsi.. syukran~

+akufobia+

mengucap di hadapan majlis.haha.ayat mengerikan.seram seh.mengucap@berucap?(sorry kalau sebenarnya ana yang salah.ngaa.)

Ahmad ibnu Khairuddin

2fahmi-
'afwan mi,,
insya Allah akan diusehekan semampu boleh..

2fobia-
ye tak ye...tak perasan pulak..
(ni la akibat tak belajar BM betul2) :D terima kasih atas keperihatian

  © Blogger template 'Portrait' by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP