Sunday, 17 August 2008

Belum fikirkan?

selesai 'melancong' seketika di syurga dunia nun jauh di Darul Takzim sana, akhirnya pulang juga ke sekolah jauh terpinggir di hujung jeram ini.

Asalnya hanya mahu berehat-rehat dek kerana penat berjalan jauh, tapi terhalang lantaran hujan soalan turun tak henti².
Tapi malangnya jawapan yang diberi mungkin terlalu ringkas dengan menyatakan sakit kepala. :) Mana tidaknya, Ratusan manusia bertanya. Takkanlah semuanya mahu dijawab lengkap. Setiap yang berhak ada haknya juga. Banyak lagi kerja yang jauh lagi penting dari itu.

Maaf penulis ucapkan.
Disinipun jadilah untuk penulis menjawab soalan², duhai sahabat², adik², guru² yang dicintai,


++++++++++++++++++

2008 tarikh bersejarah, di mana penulis mendapat ujian sakit² kepala teramat. Setiap minggu ada-ada saja makhluk pening itu singgah di kepala ini. Dan mungkin, sudah berpuluh² kotak kosong dalam borang kehadiran kelas Ibnu Abbas sana
Macam biasa penulis konon-kononnya rasa tak kisah,tak risau, penulis yakin ia adalah kafarah dosa.

Lantaran itu, ramailah saudara² penulis di Hira' yang belum pun melepasi SPM, jauh degree apatah lagi PhD, membuat kesimpulan sendiri,

" Migrain ni.." " Cancer kot ! banyak sgt mkn gula² yg ada mutagen" " Penat Jadi KU lah ni.." " Tension sangat ni..fikir masalah sekolah" " Banyak sangat masalah diambil sebagai masalah.."
"Relaks mad, rehat² dulu inilah cabaran.."

he he he..
Terima kasih tak terbilang penulis ucapkan atas niat baik mereka.Bagus.
Cumanya duhai saudara, dengan yakin penulis menyatakan jawatan rasmi sekolah ini tidaklah memenatkan apatah lagi mentensionkan.

quran
"Ingatlah, sesungguhnya orang yang mematuhi Allah, mereka tidak merasa takut dan tidak berdukacita."

Tidak ada apa-apa pun. Buatlah kerja bersungguh-sungguh dengan Bijak, Berbincang, dan Berani.. 3 kunci penting di situ. Dari situlah rasa seronok bekerja di samping rasa ianya bukan remeh. Kerana Amanah dari Allah S.W.T .


Nah,
Tanpa diduga, saat penulis hampir menduduki SPM inilah sakit itu memuncak.
Penulis kira hampir sebulan juga meninggalkan pelajaran sambil saudara² setingkatan terus laju berenang-renang di lautan silibus Sijil Pelajaran Malaysia yang mencabar itu . Tambah mereka semua berpeluang melalui seminar² yang bermacam² dan ada mengambil kelas tambahan pula.

Alhamdulillah, itu rezeki mereka.

Akhirnya, Yang Maha Berkuasa mengatur penulis untuk berjumpa doktor. Kali ini Bukan doktor biasa.Bukan lagi doktor² di Sungai Buluh atau Kapar tajaan sekolah itu.
Ruang biliknya bersepah sijil² dari universiti ternama serta sijil specialist. Memang hiasan dindingnya berupa sijil² kemas diframekan

Oh, tak hairanlah untuk menjadi tetamunya dalam beberapa minit sahaja sudah mencecah puluhan ringgit.
Bahkan boleh mencapai 3 atau 4 angka kalau lama².
Itulah kelebihan orang berilmu. Rezeki datang mencurah-curah.

Aduh, dengan tidak semena-mena penulis buat pertama kalinya diundang untuk memasuki terowong kecil.
Oh, harganya takyah ceritalah.
Kira-kira cukup untuk memasuki Smart Tunnel di KL ratusan kali. Takpun bagi kanak-kanak, cukup untuk menjelajahi terowong Akuaria berpuluh-puluh kali hingga bosan.

Mana tidaknya, kos penyelenggaran satu terowong (MRI scanner) ini sahaja mencecah jutaan ringgit Malaysia untuk satu tahun.

Akhirnya terbongkar segala rahsia² dalaman kepala ini.
Sambil melihat² keputusan daripada 'terowong' tadi, dengan yakin si pakar tadi membuat kesimpulan :

"ohh..Allergic ni. ada bengkak² at your saluran telinga-hidung . So,the air pressure is not equal. Sebab tu lah selalu pening pusing²"

"Next 2 week, meet the ENT specialist"

Wah wah wah, ringkas jawapannya. Memang sangat ringkas dan penuh keyakinan.
Siapa tak tertarik, statement ringkas daripada beliau kepada pesakit sudah terlebih cukup untuk sara hidup diri dan keluarga. Jangan hairanlah melihat mereka semua berumah banglo seperti istana, kereta import mewah bersepah di laman rumah sedang si anak hanya seorang dua.

Itulah Rezeki mereka. Itulah Ilmu.


Dari Salim r.a., dari bapanya, dari Nabi saw. sabdanya: "Tidak boleh dengki melainkan kepada dua macam: Pertama, kepada orang yang dikaruniai Allah ilmu Al Quran, lalu diamalkannya siang malam. Kedua, kepada orang yang dikaruniai Allah harta kekayaan, lalu dibelanjakannya siang dan malam (di jalan Allah)." (Hadith Sahih Muslim)
*Jilid 2. Hadis Nombor 0782 Topik adalah Solat.

Untuk kita, yang berjiwa pemuda,
Terlalu banyak pengajaran yang jauh luar biasa besar boleh didapati daripada segala perkara yang berlaku di sekeliling kita . Bukan lagi seperti pengajaran² tatkala menjawab soalan Kementerian Pelajaran Malaysia dalam SPM yang penuh dengan beraneka skema dan teknik² menjawab itu.

Harapnya saudara juga dapat sama-sama berfikir sambil berkongsi pengajaran dengan penulis..



Duhai Saudara tercinta,
"Dan sesungguhnya syaitan itu telah menyesatkan sejumlah besar di antaramu. Belumkah kamu fikirkan?"
(Surah Yaasin : 62)


.





1 comments:

thaaqhib

erm..once have a chit chat moment with pakcik khairuddin~

hope my empathy will rocks u softly..

with all the god's given eternity~

salam penganut migrain

  © Blogger template 'Portrait' by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP