Thursday, 7 April 2011

Jangan Pernah Puas Dengan Diri

Dalam exam Tasyri' semalam, ada satu soalan tentang apakah sebab-sebab yang membawa kepada 'asr izdihar fiqh / golden age fiqh islami pada awal kurun ke-2 hijrah hinggalah petengahan kurun ke-4 hijrah.

Ada 9 sebab semuanya yang perlu disyarahkan. Daripada 9 sebab itu, ada satu sebab yang menarik minat saya untuk menulis entri kali ini, iaitu :- "bermulanya banyak rehlah ilmiah yang dibuat oleh ulama' ".

Contohnya, Imam Assyafie.
Bayangkan, lebih 1000 tahun yang lalu, beliau telah mengembara dari gaza ke makkah, kemudian ke yaman kemudian ke baghdad, dan kemudian ke Mesir pula, semata-mata untuk mendapatkan ilmu-ilmu agama.

Dan akhirnya ia memberi impak besar pada dunia islam waktu itu. bermula dari situlah diasaskan qaedah-qaedah usul fiqh dan terhasilnya kitab ArRisalah yang menjadi sumber utama usul fiqh hingga kini !

Subhanallah.

Ketika hendak menjawab soalan tersebut dengan jawapan di atas, saya terasa malu.
Tiba-tiba saya teringat akan 'rehlah ilmiah' saya ke mesir akhir januari lalu bersama seorang sahabat.

Kenapa malu?

Kerana pelbagai keluhan yang diluahkan sepanjang 2 hari suntuk perjalanan kami ke mesir melalui jalan darat dan menyeberangi lautan dengan kapal laut buat pertama kali.

Mana tidaknya, sejak pagi hari pertama hinggalah malam hari kedua perjalanan, memang tak lekang ujian dan cabaran menjadi teman.
Beratus duit habis kerana ditipu. Berjam-jam menunggu dan beratur untuk naik ke kapal tetapi hampa kerana ditahan polis dan disuruh patah balik.
Seharian suntuk dari pagi ke malam terpaksa menghidu asap-asap rokok di dalam bas buruk yang tertutup. Tidak lupa juga dengan peristiwa bas rosak di tengah padang pasir mesir. Hanya Allah saja tempat saya mengadu waktu itu. Sahabat ketika itu sudah tiada, kami berpisah sebaik tiba pelabuhan Nuwaiba', Mesir.

Sampaikan ada satu masa dalam perjalanan dari pelabuhan menuju mansurah, mata saya tiba-tiba berkaca-kaca.
Saya terimbau kembali kisah-kisah lama di Malaysia. Hidup serba mewah. Mahu ke sekolah, mahu ke kedai, mahu jalan-jalan, semuanya dengan kereta mewah. Kalau mahu ke tempat jauh seperti langkawi, naik kapal terbang.

Ketika seharian bersama arab-arab mesir dalam bas usang yang padat itulah, saya terasa sangat bersyukur atas segala nikmat yang diberikan sebelum ini.
Ketika itu jugalah saya rasakan saya telah mengharungi perjalanan yang paling teruk mencabar dan panjang dalam hidup saya.

+ + +

Namun, bila baca kisah-kisah pengembaraan manusia-manusia terdahulu. Memang saya betul-betul patut malu dengan mereka. Bagai langit dan bumi.
Saya yang baru diuji dengan menaiki bas usang dan kapal laut sudahpun mengeluh. Belum lagi kalau diuji dengan hanya menaiki unta untuk menyeberangi sahra' seperti mana ulama' terdahulu.

Kegigihan dan pengorbanan mereka memberi sumbangan yang sangat-sangat-sangat besar pada kemajuan Islam. Hingga kini malahan sumbangan mereka dapat dirasai bersama.

+ + +

Usai saja menjawab soalan exam itu, saya terfikir sejenak
"Patutlah hidup aku di dunia ni masih tak memberi kesan pada dunia Islam hari ini "
"Dah 20 tahun aku hidup, apa yang dah aku sumbangkan?"

Teringat juga kata seorang sahabat : "kalau kau tak beri nilai tambah pada dunia ni, kau hanya jadi bahan tambahan, menyemak je!"

Mr.F

may the bless of the Most Gracious be upon you.