Thursday, 25 November 2010

Kenang-Kenang SPM

Malam itu, gemuruh hati kian menjadi-jadi. Kerisauan pula sudah tebal menyelimuti diri. Masakan tidak, paper chemistry mahu diduduki keesokan hari, tapi banyak lagi yang tidak dihadami. Sudah la trial dapat D. 
Perasaan waktu itu, hanya Tuhan yang memahami.

Blok Maahad Tahfiz Al-Quran Hira' di kala senja

Akhirnya saya 'berputus asa'. Lantas mengundur diri dari meja study dan menuju blok Maahad Tahfiz, lebih kurang 100 meter dari bilik saya. Sengaja uzlah jauh ke sana, mana tahu, datang 'ilham' berkat Al-Quran yang menghiasi sehari semalam.

Selang beberapa waktu berligar-ligar sambil bermuhasabah, terserempak dengan sahabat saya, Izzat yang juga kebetulan sedang beruzlah di sana. Memang sepanjang SPM beliau study di bangunan maahad.
Ketika itulah, tanpa dirancang, beliau sudi meluangkan masa mengajar saya topik-topik penting dan alhamdulillah banyak yang saya baru tahu dan fahami.

Kuasa Allah, tiada siapa bisa sangkal,
Alhamdulillah buat pertama kalinya dalam hidup, saya dapat merasai nikmat A subjek kimia.

+ + +

Alhamdulillah, SPM sudahpun bermula semalam. Seperti biasa, time ni la calon-calon SPM sibuk minta tolong didoakan kejayaannya termasuk adik saya sendiri, Aliya.
Kheir insya Allah, harap dapat didoakan kejayaan mereka ya.

 (kredit kpd Hilmi atas gambaryang sangat bermakna..)

4 comments:

nur 'izzat

hai madkusayang! x ingat lak aku ade aja ko kimia! ekekke. papepon sume tuh dituntut dr master beng. credit to him. tp sume tuh syukur pd ALLAH. :)

Ahmad ibnu Khairuddin

Alhamdulillah 'ala kull ni'am :)

ammarhaslan

hai madkusayang 2! doa2kan ye for my result spm nnti! doakan aku kuat buat bende yg Dia suroh. IA mad.

ibnkhair

orait. la yujad isykal..
doakan aku sentiasa..:)

  © Blogger template 'Portrait' by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP