Sunday, 23 August 2009

Saudara, kita amat beruntung!

" khinzir lebih aku sayangi daripada Umair bin Wahb!! "
-Saidina Umar Al-Khattab-

Umair b. Wahb merupakan antara kepala-kepala penentang hebat Islam.
Memang sangat dalam kebencian Umar r.a terhadap Umair sehinggakan beliau berani mengatakan sedemikian rupa.

Namun pada suatu ketika, tatkala Umair mendengar kata-kata yang penuh manis daripada Rasulullah saw, beliau lantas memeluk Islam.(cerita diringkaskan sangat-sangat,maaf ya!)


" Umair lebih aku sayangi daripada anak aku sendiri !"


Nah,
Inilah kata-kata Umar Al-Khattab r.a selepas keislaman Umair bin Wahb.
Subhaanallah..


+++++++++++++++++++

Bismillahirahmanirrahim..
Bismika Ya Rahman Ya Rahim Ahya. Dengan Nama Allah swt Ar-Rahman Ar-Rahim, saya hidup.
Dan dengan nama Allah lah saya menulis.


Sungguh, Allah lah yang meniupkan Roh-Nya ke dalam diri saya dan juga saudara semua. Allah lah yang sebenarnya menanamkan seluruh sifat-sifat yang mulia ke dalam hati kita.
Dialah yang menanamkan sifat Adil, sifat sabar, sifat tenang, sejahtera dan sebagainya yang tak terbilang di lubuk hati kita.


Kita gembira menikmati kesejahteraan dan mahukannya berkekalan, hakikatnya kita sedang mencari dan mendekati Yang Maha Sejahtera, As-Salam..
Kita sibuk memperjuangkan keadilan dimana saja, sekecil urusan sekolah mahupun sebesar hal ehwal dunia, hakikatnya kita sedang mendekati Yang Maha Adil, Al-Adl..
Setiap hari kita bangun pagi, bertungkus lumus persiapkan diri menuntut ilmu di sekolah mahupun Universiti. Hakikatnya bukan itu yang dicari. Yang dicari adalah Al-'Alim, Yang Maha Mengetahui..
Kita suka melihat sahabat-sahabat kita yang mulia. Dan ternyata semua manusia cintakan kemuliaan. Itulah Dia Al-Karim Yang Maha Mulia yang manusia tercari-cari selama ini.

Maka sesungguhnya apa yang kita cari selama ini adalah Allah S.W.T. Inilah Visi utama hidup kita.


+++++++++++++++++++

Alhamdulillah.
Kita sangat beruntung kerana sekali lagi dapat merasai nikmat Bulan Ramadhan yang teramat mulia
Sengaja saya kongsikan kisah Umar r.a dan Umair r.a tadi untuk memberi dorongan kepada kita semua khususnya saya sendiri untuk lebih semangat bekerja memperbaiki diri dan orang lain. Memang rugilah kalau bulan ramadhan kali ini berlalu macam tahun lepas, tak ada peningkatan.

*****
Melihat diri yang asyik bergelumang dengan perkara lagha dan dosa, selalu saja kita terus down kerana merasakan sudah tiada harapan untuk menjadi insan hebat seperti para sahabat, mahupun tokoh-tokoh pejuang Islam yang lain seperti Hasan Al-Banna, Hasan Hudhaibi dan Al-Qardhowi. Tak pun menjadi seperti sahabat terdekat kita yang mantap lagi dihormati.

Kita lupa ada sahabat Rasulullah saw jauh lebih dahsyat daripada kita sebelum masuk Islam, tetapi selepas keislaman mereka, title "RADHIALLAHU 'ANHU" mereka dapat !
Kita tersilau dengan dosa-dosa dan kesilapan yang kita lakukan sampaikan tak nampak ruang penyelesaian. di manakah Al-'Aziz Al-Fattah Al-'Afuw waktu itu??

*****
Melihat masyarakat ataupun sahabat yang masih tak berubah setelah lama dinasihat, kita asyik melenting, marah mahupun berputus asa.
Kita terlupa yang Yang Maha Memberi Hidayah itu Adalah Allah, Al-Hadiy. Bukannya kita!

~~~~~~~~~
Alhamdulillah.
Kita amat beruntung kerana diberi peluang lagi hidup di Bulan yang sungguh mulia ini untuk terus memperbaiki diri dan juga orang lain sementara ramai lagi yang tak sempat merasai Ramadhan kali ini seperti saudara kita Al-munsyid, Ustaz Asri.(sedekahkan al-fatihah untuknya, sudah?)

RAMADHAN KAREEM !

Selamat beramal sepuas-puasnya!


*p/s : banyak lagi pengajaran yang kita boleh lombong dari kisah Umar & Umair r.a tu..:)

dan yang terakhir..


ALLAH :
Dari-Nya semua kasih sayang,
perhatian, pertolongan, bantuan,
cinta, dan kebaikan

"Dan apa saja nikmat yang ada pada kamu,
maka dari Allah lah (datangnya)"
(An-Nahl : 53)

*kredit kepada http://kembarahawa.blogspot.com (ibu saudara saya) atas video yang mencairkan hati~

4 comments:

Unknown

jangan putus asa.kita masih ada DIA.selamat puasa?

Fajar Islam

Hmmmmmmm nk comment per arrk rasanya x derkot tp per pon bagos2 ginilah ihsan yg bertaqwa.......RAmaDhan Kareem Pada SaUdara JuGA

Fajar Islam
This comment has been removed by the author.
Fajar Islam
This comment has been removed by the author.

  © Blogger template 'Portrait' by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP