Thursday, 3 June 2010

Tragedi 31 Mei '10 : Kenangan Mencari Solusi


Pagi Isnin,
Hati yang bercelaru dek terlepas tarikh tutup permohonan Universiti menjadi semakin tak menentu bila dapat mesej daripada sahabat saya Amir Syafiq. Lantas, segala urusan diberhentikan dan terus menghadap laptop membaca berita tentang saudara di perairan Palestin.

Maha Suci Allah, bertambah bilangan para syuhada', bertambah bilangan pertumparan darah. Maka bertambahlah beban yang wajib dipikul.

* * *

Bagi sesetengah manusia, mereka hanya bersemangat bila diusik. Mula menggelabah bila dicucuk-cucuk.
Mereka lantas berusaha mencapai apa yang dimatlamatkan. Namun tiada kesudahannya tiada penghujung.
Apa yang diusahakan seakan kosong tak bererti. Yang digapai, tinggal kenangan peribadi.
Lalu, apakah yang dibawa selepas Mati?

Hari ini, saat timbul isu besar seperti ini (serangan ke atas konvoi dll), dan melihat pelbagai reaksi manusia di dunia untuk menyelesaikan masalah ini, teringat akan kisah peribadi yang saya kita cukup manis kalau dikongsikan.  Saya akui perkara ini pernah terkena pada saya sendiri. Hanya menjadi Reactive. tak Proaktif.

+ + + + +


Waktu itu, saya masih muda mentah menengah rendah, tak mengerti hakikat duniawi apatah lagi ukhrawi. Namun, Sang murabbi tak jemu menasihati dan menemani. Sampailah tiba satu saat, sementara pelajar semuanya seronok menjamah makanan malam, saya diajak oleh murabbi saya untuk berborak-borak diluar dipayungi langit gelap beralaskan kerusi batu antik di tepi perpustakaan lama sekolah. Memang satu port dan panorama yang cukup baik dan romantik.

Awal-awal macam biasalah, borak-borak tanya khabar. Tanya tentang akademik, tentang jawatan itu ini. Tahun itu, saya mendapat beberapa keputusan cemerlang, no.1 dalam kelas. 5 subjek dapat 100%, merentas desa top ten, jawatan pula entah macam-macam pelbagai anek yang kadang-kadang lawak pula bila diingati. KP lah, Setiausaha kelab lah dan lain-lain. Semangat budak mentah katakan.
Namun, selama ini, beliau tidak pernah menegur akan hal ini. Hanya senyuman yang menyapa diri.

Kemudian, ditanya pula dengan lebih mendalam akan hal peribadi. Matlamat dan sebagainya.
Saya mulai resah. Barangkali Murabbi saya sudah nampak sesuatu yang lain macam pada saya.

Selang setengah jam atau lebih,

"Ahmad, apa sebenarnya tujuan anta beramal selama ni?" Beliau akhirnya direct to the point.

"Erm, untuk dapat pahala. Untuk menjadi contoh" saya menjawab.

dan bermacam-macam lagi jawapan yang dinyatakan. Semuanya semata-mata untuk melepaskan keresahan. Main bantai sajalah ala-ala jawapan skema peperiksaan.

bermula dari soalan itu, Aqal dan hati saya mula berkocak. 
Seakan baru saja dibangungkan dari mimpi indah yang panjang. 

Setelah panjang lebar matlamat dibincang dan diperdebatkan, beliau dengan lembut bertanya,

"Mad, tak pernah terfikir ke matlamat anta buat semua ini untuk mencapai khilafah islamiah??"

Aduh, tersentak saya dibuatnya.  Serius saya katakan, tidak pernah terfikir sebelum ini untuk mengembalikan khilafah.

Sungguh, itulah kali pertama saya rasakan betapa besarnya matlamat muslim sejati yang hakiki. Terasa apa yang diusahakan dan dicapai sebelum itu teramat kabur.

Saya tertunduk malu mengenangkan apa yang diusahakan selama ini hakikatnya tidak ke mana, kerana niat dan matlamat saya amatlah kerdil. Cukup mendapat nama, cukup mendapat kebanggaan diri. 
Langsung khilafah Islamiah tidak pernah diimpi jauh sekali Redha Ilahi !


Ya, cukup saya terharu pada malam itu. Bertambah pilu kerana tahun itu adalah tahun terakhir saya bersama sang murabbi tercinta. Dari situlah saya cuba mendapatkan seoptimum mungkin didikan dari beliau. Beliau tidak banyak bercakap dengan lisan, tetapi dengan kelakuan.

Tak terkira berapa kali beliau tabah kejutkan saya jam 3 pagi untuk bermunajat. Entah sudah berapa jam beliau menjadi pendengar setia pada saya, sungguhpun beliau merupakan seorang yang saya kira "syeikh" yang amat disegani, sungguhpun seorang yang sibuk dengan bermacam hal, pekerjaan dan sebagainya.

Itulah Fiqh yang saya cuba fahami. Fiqh Bina' wat-Tarbiiyah. (fiqh berkaitan pembinaan dan pendidikan) 
Kata ulama', fiqh ini hanya bisa difahami sekiranya murabbi dan mad'u hidup bersama dan sebaliknya.
Mustahil seorang itu mampu mendidik seseorang yang lain jika dirinya sendiri tidak terdidik. 

Saya sudah saksikan beberapa siri kegagalan diri saya sendiri dalam mendidik adik-adik, kerana saya sendiri begini. Begitu juga dengan manusia yang diluar sana, hanya pandai mengarah itu ini, seolah pekerjanya hamba sahya. Habis ikatan murni diketepi. 

"Siapa yang tidak mengasihi, tidak akan dikasihi"
"Siapa yang tak mempunyai apa-apa, tak mampu unutk memberi apa-apa"
-kaedah fiqh-

Maka, kini saya semakin  nampak betapa mendalamnya kaedah ini.

Dan saya yakin, dengan kefahaman ini, ia menjadi salah sebuah solusi yang amat mengesani dunia dan seisinya.

6 comments:

Nor Aizat Rahimi

salam..
ana tertarik la dgn fiqh bina' wat-tarbiiyah tu..boleh nta terangkan lg x? atau ada bhan2 rujukan yg boleh an rujuk?

syukron :)

+akufobia+

kembali ingat.

-IBNU ROSLAN-

syukran atas perkongsian..ana pun sedikit tersentak bila membaca entri ini..jazakallah..

*erm,borang dah tutup?macam mana sekarang?

A.Syamil

Mad rasanya ana tau siapa murabbi tu..tp xper..soalan2 yg diajukannya sngt menarik perhatian ana,,

ibnkhair

2aizat
bhn rujukan? sori la xde. tak penah jumpa pun buku tu. dgr dr tazkirah kt sekolah dulu je.
ustaz2 nta mungkin lagi arif kot.. :)

2akufobia
kheir insya ALlah..

2ibnroslan
waiyyak..
alhamdulillah selesai. syukur wlpun jd org terakhir memohon. doakan dpt~

2A.Syamil
bagus la kalau tau.
lagi bagus kalau bkn setakat tahu.
:D doakan ana selalu ye mil..

Fakeh

KAJIAN SEMASA MENGENAI PERKEMBANGAN WAHABBI DI MALAYSIA, sila google tajuk-tajuk seperti di bawah ini:-

(a) http://www.mediafire.com/?ne2dmyeinzo
(b) Jaringan Wahabbi Sdn Bhd
(c) Jom Kenali Dr Maza & Co
(d) Ahlul Bait Yang Dicerca
(e) Tok Ayah Zid Kedai Lalat
(f) Kuasa Tiang Kepada Cita-cita
(g) 40 Mutiara Hikmat Serambi Mekah

  © Blogger template 'Portrait' by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP