Monday, 20 August 2007

Nostalgia mukhayyam khariji

''pemuda''
lokasi:pantai jeram
aktiviti
:jogging-preparation 4 climbing


pepohon diperbatasan jalan melambai-lambai bagaikan menyambut kehadiran pemuda2 yg akan menggegarkan bumi ' ...angin pantai jeram membelai manja seperti seorg ibu yang mengharapkan sesuatu drpd anaknya.burung2 berkicauan pemangkin bg pemuda yg hampir2 futur di tgh jalan.. sedang khusyu' berjogging sambil bermonolog,,muncul seorg sahabat disisi dr belakang,peluh manisnya bertompokan di muka,mungkin penat mengejar golongan2 yang laju yang x igt golongan belakang. muncul dialog antara dia dan kwn dia-

Dia
: mad,org yang tertinggal jauh di belakang ,,
yg sudah terhenti,,yg tidak bersama dgn kita,,
bolehkah kita salahkan kita,org2 yg dihadapan?
(tanyanya tercungap2 dek keletihan mengejar kwnnya)
kwn Dia : kenapa pula?

Dia
: yela..tak tunggu org belakang..biarkan begitu shj.
kwn Dia : boleh jadi.

Dia
: x fhm,,
kwn Dia : kita bukan biarkan dia,,bukan x sayang dia..
kita dah usaha..dah tolong..

Dia
: abis tu..kenpa skrg x tolong?
laju kehadapan bagaikan x hiraukan org belakang..
kwn Dia : siapa kata x tolong? ...mrk masih dlm kawalan kita
..kita ada 'kerja' yang effectnya lagi mantap...

Dia
: jelaskan lagi ...
kwn Dia : nta sekarang sibuk beribadat,dakwah kat sekolah,
kenapa biarkan pub2,disko2,kilang arak kat umah nta tu
...x hancurkan ??? kenapa biarkan je?

Dia
: ye x ye gak ...napa ye..
kwn Dia : kita bukan nak biarkan mrk..realiti skrg,,
waqi' skrg tak sesuai buat camtu..
Rasulullah pada zaman permulaandakwahnya,
sebelum terbinanya daulah islamiah,
boleh je suruh para sahabat hancurkan berhala2
di keliling ka'bah,boleh aja nak hancurkan pusat2 jualan arak..
Tapi Rasulullah bijak..fikir jauh..

Dia
: (khusyuk mendengar sambil meneruskan perjuangan menuju destnasi)
kwn Dia : kalaulah Rasulullah berbuat demikian,
tentulah org kafir quraish lagi bertambah mengamuk
lagi ramai sahabat diseksa,didera..

Dia
: ooo..kiranya,,keadaan sekarang sama mcm
keadaan zaman awal dakwah Rasulullah la ye?
kwn Dia : ha ah...sekarang ada x negara islam?
pemerintahan islam?(yang sebenar)...

Dia
: malaysia??
kwn Dia : kalaulah m'sia sekarang daulah islamiyyah.
..x jadi macam ni..dr atasan hinggalah bwhan...
rasuah perkara biasa...dosa besar diambil remeh,
dosa kecil apatah lagi..

Dia
: ooooo....(terus terdiam dan meneruskan perjuangan ke destinasi).
hmm..abis tu ape yg kita perlu buat skrg??
kwn Dia : bina asas...asas tak kuat ,masakan pula nak kuatkan cabang2nya.
seperti pokok yg dah rosak batang asasnya,
tidak ke sia2 sibuk betulkan cabang2/ranting2nya?

Dia
: ooo...(ngangguknya sambil terus pecut laju mara ke destinasi)
kwn Dia : aik..laju nampak...x tunggu org belakang ke?

Dia
: (terwujud lesung pipit di pipi)

Wallahua'lam

6 comments:

-naf-

salamalaikum..
nice post..teruskan menulis sesuatu yg mampu memberi kesan yg mendalam pd org lain..
tapi..ad sesuatu yg memusykilkan ana..
adekah kite perlu sekadar mengukuhkan asas islam n iman dalam diri org yg sesama kita je..yang baik..terus ditambahbaikkan lagi..yang jahat...dibiarkan jahat, hanye kerana alasan kita, kita ada matlamat yang lebih utama, yg lebih mantap hasilnya..utk kukuhkan asas kwn2 kita. kalau macam tuh..sampai bila pun susah nk islahkan semua org..mcm contoh,,kite ade sedare yg x bertudung..ok..xder lah,,drastik sgt..ade sedare yg bertudung..tapi pakaiannye mcm tak ckup kain sgt2..dia jenis yg mmg tak berapa rapat ngn kita..rapat gitu2 je.adekah kite kne rapat ngn dia sdgkan lain jantina n dia bukan tergolong dlm 'org2 kita' yang sama2 ada keyakinan pada kebangkitan islam.
rse cam byk lagi nak tulis,tapi x ckup masa..ana harap persoalan ni dijawab sbb mmg menda ni dah lame ana fikirkan..
mgkn anta akn rse ini menda remeh, tapi ia suatu perkara yg besar bagi ana yang baru nak memulakan langkah menyumbang sesuatu ke arah kebangkitan islam.inshaAllah.

kwn Dia

amar ma'ruf nahi munkar...WAJIB...
..mana boleh org yg sesama kita dibiarkan jahat...tegurlah kalau mampu/ada kekuatan..

cuma yg dimaksudkan di sini,,org2 yg bkn islam/yg hanya bertopengkan islam,,yg tiada kefahaman islam..boleh je tegur mrk..x salah..ataupon disko2,pub,arak,,boleh aja suruh tutup atau jika mrk xnak,hancurkan....tapi itu hanya cabang2..mrk x fhm...asas mrk tiada,kita sebok betulkan cabangnya

mungkin mrk akan lbh ganas lagi..akan membina disko2 yg lagi besar lagi..


lagi satu..byk org yg byk buang masa dgn perkara2 itu,tp x berhasil,lagi bertambah mudharat..

dan bila dah byk buang masa di situ,,habis terbiar org2 yg berpotensi/bersedia utk menerima islam..yg sudah rela utk ditarbiyyah..nta pun fhm ape itu ADIL...ramai org yg mahukan islam skrg..

kalau org2 yg berclubbing2..mat rempit2 tu nta mampu mentarbiyyah mrk dan mrk sedia ditarbiyyah..silakan..

*rujuk naqib nta
*baca buku toriqudda'wah

-naf-

jadi maknenye skrg ni kne mula dari bawah la..praktikkan balik ape yg nabi buat utk bina asas islam yang kukuh..

tapi..cane plak nak bina asas yang kukuh tuh...adekah dgn memastikan menda2 kecik da setel..such as pengamalan ma'thurat, bce quran, jge ikhtilat..sbb sume2 benda tuh kan mampu menjadi 'pendinding' spy 'mereka' mampu hayati iman n islam.

*yg ana maksudkan 'mereka' tuh bkn lah org2 yg rempit2.belum mampu mendakwah mereka. =( cuma kwn2 disekolah biasa.mereka dah tahu asas2 islam..cuma tiada pengamalan..kalau ditanya soalan2 asas dlm peksa, cthnye kenapa kita belajar sirah nabi, derg bole jawab punyer..100% konfem.tapi derg x hayati. itu yg jadi kerunsingannyer..

kwn dia

tidak diketahui sejauh mana kefahaman manusia yg tanya...tidak kenal.jadi, jawapan tidak sesuai,mungkin.

secara UMUMnya

bina asas = bina manusia2 yang akan menjadi 'TULANG BELAKANG'Islam(Qaedah sulbah) ..seperti mana Rasulullah s.a.w dahulu membina manusia spt Abu Bakr,Umar,uthman,Ali Radhiallah 'anhum dan para sahabat yang lain.
manusia yang menyerahkan SELURUH kehidupannya kepada Allah,kepada Islam.

*nak bina manusia bukan satu perkara yang mudah.Berteori memang mudah,semua orang boleh berteori.

beramal?

-Allah dan RasulNya LEBIH mengetahui-

eyes

mantap benar jawapan..

but let me put this straight..
(ana rse dia maksudkan cmni)-
bagaimana nk bina asas yg kukuh tu..mewujudkan generasi2 hafiz quran??bijak pandai??apa2 shj la..

kan senang..=)

unknown

assalamualaikum

..rasanya jawapan yang ditanya dah dijawab dlm post "serba serbi pemangkin" .. :}

make it easy~

  © Blogger template 'Portrait' by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP