Tuesday, 27 March 2007

peRsoLaN??~`

Assalamualaikum..tiada perkataan yg selayaknya ditulis melainkan alhamdulillah thummalhamdulillah 10000000000x./.infinities of thanks 2 Allah SWT ... kita masih mendpt nikmat paling besar :- iman & Islam..tanpa pengorbanan generasi2 terdahulu,nescaya islam x sampai kpd kita di malaysia ini.....

Bi-iznillah,,Di keheningan & keindahan pagi hari persekolahan/pekerjaan/universiti manusia2 di seluruh dunia ini,ingin sekali si pengembara bertanya sedikit pendapat,,,,xpecially to SPM candicates ..

Di kala Dunia sekrg ketiadaan Khilafah Islamiyyah,
xpecially 4 malaysians ...
mengapa kita belajar?? nak berjaya exam? nak 12 1A/19 1A SPM? ..mengikut kajian,skrg ni hampir semua sekola di Malaysia seolah2 belaja krn exam..sekola dah bg cara2 nak jwb dlm exam..
~~antara cthnya:
cikgu2 selalu berpesan:-
"kalau dia bg soalan camni kene jwb camni"
"jwpn dlm exam spt PI or PSI or PQS kene ikut sebijik2 buku,ikut skema"..

ada juga skola yg studentnya dah disuap2 byk2 ..bg cth kertas2 soalan exam/clue2/hint2 etc..

Berikan pendapat anda... harap semua yg singgah di sini dpt memberikan pendapat, x kira siapa pun, kecik,besar,kurus,gemuk,tinggi,pendek,kwn,musuh, student oversea, IPTA,IPTS,MRSM,SBP,SMK,SMKA,SMIH,MGB SIM,kaki tangan kerajaan,kroni2,PM,TPM,Sultan,Y.D.Agong,SB..wa ghairaha~ jgn takut..Allah ada~ "setiap mu'min keatas mi'min yg lain spt satu jasad,apabila salah satu anggota sakit,maka seluruh anggota turut rasa sakit"




Free shoutbox @ ShoutMix

5 comments:

Ahmad ibnu Khairuddin

sebarang kesilapan ejaan yg disengajakan/x sengaja harap dimaafi,

candicates=candidates

shukran 'ala manusia yg menegur..

Anonymous

Bismillahirrahmanirrahim
sedikit coretan yang ingin kongsi bersama.. berbalik kepada isu .. hurm. bagi ana sukar nak huraikan.. jika kita mengejar SPM.. itu tidak bermakna kita lari dari matlamat ilmu kita.. tetapi perlu diingat zaman sudah dewasa dan semakin siber. dan jurang antara pelajar lemah dan pandai amat ketara. kita lihat dahulu golongan yang cerdik pandai.. situasi hari ini menunjukkan golongan kaya dan berada mampu mencapai kecemerlangan yang amat2 sangat.. tetapi golongan lemah selalunya terdiri drpd golongan miskin.. NAMUN BEGITU GOLONGAN PENDAKWAH TIDAK TERLEPAS DARIPADA FITNAH INI.. kerana mentaliti masyarakat hari ini menyatakan bahawa pendakwah merupakan golongan yang kurang cerdik... So, memang wajar untuk kita score dalam SPM demi menunjukkan bahawa DAIE adalah golongan yang berada dalam Nasrullah.. kita berjaya dalam SPM untuk mengelak fitnah untuk duat di malaysia keseluruhannya dan elak fitnah untuk islam amnya.. "orang kata islam tu kolot... dll" ayuh kita susuri kembali perjuangan mursyidul am pertama, hassan al-banna... Wallahi.. beliau merupakan pendakwah dari kalangan bijak pandai .. dengan adanya kelebihan ini masyarakat sekeliling lebih thiqah.. dan senang untuk bermuamalah dengannya..
Konklusinya... dakwah itu penting. dan harus diletakkan no 1 dalam segala hal "Dakwah Qabla Kulli Syai'" tetapi Study dan pelajaran bukan no 2...3 ....4 dan seterusnya... serana belajar juga adalah DAKWAH.. Wallahu'alam. Salah silap harap diperbetulkan yang kurang.. isikan .. yang salah harap ampunkan..

"innahazihi amanah Wa innaha Yaumul Qiamah... Dumu' Wa nnadamah.."

Anonymous

BISMILLAH HIR'RAHMAN NIR'RAHIM

( mengapa kita belajar ? nk berjaya dlm SPM ?? ) ..

ya , jdkanlah mtlmt cemerlang dlm imtihan sebagai wasilah untk CEMERLANG DLM MENDAULATKAN ISLAM ..

sbg pemuda/i b'status pljr , kecemerlangan dan kejayaan merupakan salah satu wasilah dlm memantapkan perjuangan . Kejayaan @ kegagalan seorg da'ie dlm pelajaran akn beri kesan yg besar dalam perjuangan . ... kejayaan kita dlm imtihan merupakan kejayaan islam , dan kegagalan kita dlm imtihan merupakan fitnah terbesar dlm perjuangan islam .

.. belajarlah dgn jayanya dlm spm atau mana2 imtihan di alam persekolahan/universiti nieh .. semoga dgn kejayaan & kecemerlangan yg kita peroleh dr situ , dpt memudahkan kita dlm membantu Islam .

konsepnya , kita menimba ILMU & AMALKAN untuk kecemerlangan ..kemudian AJARKAN pd msyrkt untk kesejahtaraan . Semoga kita tergolong dlm klgn golongan yg berusaha untuk mendaulatkan agama ISLAM ini ..

Wallahu'alam . ana hamba yg daif , sekdr memberi pandangan .. andai silap , kurang , salah ~ minta maaflah , ana hamba yg lemah
WALLAHU`ALAM

Anonymous

salam ... just nk kongsi pandgn & pendpt.

kalau belajr dh makin mudah skrg cam amad tulis kat atas (ade teknik, jwb camni bla .. bla), so letakkn fokus kite yg lebih pada bende lain yang lebih utama. no need to worry about exam. indeed, it's all about camne kite nk uruskan amanah yg Allah beri as tholibul 'ilm. cmne mu'amalah kite ngan guru2, maksiat kite jauhi etc. kalau kite nk b'jaye coz du'ah is qudwah then go for it la supposely. spm is just a station that we'll go through. leave it to Allah and he'll arrange what's better for u.

Ahmad ibnu Khairuddin

erm..ana x kata mudah.....
mksd ana se²tgh sek...

just tanya pendapat shj...shukran jazilan 'ala pendapat2 yang antum berikan..barakallah..Assalamualaikum..

  © Blogger template 'Portrait' by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP